diumenge, 3 de maig del 2009

Tm 2/2 91


La companyia de ferrocarril RhB, (ferrocarrils Rètics), adquireix l'any 1959 els tractors dièsel per a ús mixt tant de classificació, com de servei en línia. La part mecànica construïda per RACO i amb un motor Saurer de 65 C.V. Una locomotora de 10,4 Tm i de 5,06 metres de llargada entre topall, i amb una capacitat de càrrega de 2000 quilos. Transmissió hidràulica. Velocitats màximes de 23 i 40 kms/h


A la primavera del 2006 la companyia del Ferrocarril de Muntanya Furka (DFB) adquireix la locomotora 91 de RhB, amb la intenció de tenir-la a per al moviment de les locomotores de vapor i material de les composicions del reobert Ferrocarril Somital del Furka. Una línia que es va abandonar l'any 1981 amb la construcció del nou túnel més llarg i a una cota molt més baixa. Al maig del 2007, la locomotora 92 arriba a l'estació de Gletsch. La 91 és a Realp.


Al 2000, torna a circular el ferrocarril per al recorregut antic, en espectaculars trams, i amb unes màquines de vapor precioses.


Al febrer del 2009, apareixen al circuït de Cal Gavatx, les rèpliques a escala per a via de 5 polsades, les locomotores 91 i 92, i una imaginària, la 93. Idea d'en Paco Carmona, disseny de'n Toni Garcia, i part mecànica de'n Fausto Higuero i Pierre Daviu, pintura Joaquim, i part elèctrica i electrònica meva.


Amb un resultat espectacular en el seu aspecte i funcionament, ja formen part de les màquines que els diumenges donen servei de passatgers al circuït. Amb dos motors de 200 w, arrosseguen còmodament trens de dos cotxes amb 8 petits o 2 adults i quatre petits.

1 comentari:

E4lok ha dit...

M’agrada la teva explicació Jordi,

Afegeixo una mica més d’informació: L’empresa constructora RACO (Robert Aebi AG) es dedica actualment a la construcció de maquinaria agrícola i d’obres publiques , es van vendre la seva divisió de vehicles ferroviaris l’any 1996 a SLM, la societat suïssa de construcció de locomotores, que després va ser adquirida per Stadler.

Desconeixia que les dresines 91 i 92 haguessin anat a parar a la companyia del Furka-Bergstreke (DFB), però ho he trobat a la Wikipedia alemana:

http://de.wikipedia.org/wiki/Tm_2/2

No he trobat cap foto a la xarxa, m’agradaria veure la decoració actual.

Aquí deixo l’enllaç de DFB, podeu seleccionar anglès o francès, mes assequibles que el teutó:

http://www.furka-bergstrecke.ch/ger/index.htm

Cal dir que aquesta línia ha recuperat locomotores originals HG 4/4 que s’havien venut al Vietnam als anys 1941 i 1942 i que s’estaven rovellant allí baix als anys 70, retornant-les al seu estat original. Igualet que aquí...
Aquesta companyia fa viatges turístics de vapor a la primavera i l’estiu pel antic recorregut abans de la construcció del túnel de Furka. Es la famosa secció on es desmunta cada tardor un pont metàl•lic per evitar les glaçades i allaus del hivern.

Salutacions,

Toni